Most z dwoma jezdniami wykonany w technologii nasuwanej. Skopie, Słowenia
Zmienne przekroje konstrukcji
Deskowanie wielkowymiarowe dla wykonania sprężonej konstrukcji skrzynkowej o zmiennej geometrii zostało tak zaprojektowane przez techników Firmy NOE w uzgodnieniu z oczekiwaniami Słoweńskiej Firmy CMC, że stosowane jest ono już po raz czwarty do wykonania mostu metodą nasuwania podłużnego.
W ciągu autostrady A10 pomiędzy Koper i Lendava (Słowenia), na odcinku Klanec - Gabelung Srmin, nad rzeką Rižana, pod miejscowością Strmin zawieszony zostanie wiadukt "6-5 Bivje". Harmonijnie wpleciona w krajobraz jezdnia, na wysokościach od 9 do 15 metrów, tworzyć ma na długości 560 m elegancki łuk o promieniu 700 m.
Zgodnie z biegiem autostrady A10 zaprojektowane zostało wykonanie w technologii nasuwanej dwóch niezależnych jezdni. Po prostu dwa mosty o długościach 549 m (lewy) i 560 m (prawy), które będą naprzemian wylewane w 28 częściach i nasuwane. Rozpięte na filarach odległych co 41,50 m muszą nad rzeką Rižana zawisnąć w odległości 70,00 m. Dwa stalowe awanbeki o długościach 30 m prowadzić będą mosty od przyczółka do przyczółka ponad 40-stoma parami filarów.
Dystanse pomiędzy filarami wynoszą:
- (z lewej) 29,68 + 10 x 41,06 + 69,25 + 39,75 = 536,36 m;
- (po prawej) 30,29 + 10 x 41,90 + 70,68 + 49,39 = 549,10 m;
Filary (średnica 1,18 m), posadowione są na palach długości 25 m, które do 4,0 m zakotwione są w skalistym gruncie. Ponadto dla wykonania przesuwu nad rzeką wykonane zostaną podobnie zakotwione filary pomocnicze, które po wykonaniu mostu będą wycięte.
Bardzo nietypowym pomysłem jest budowanie w technologii nasuwanej dwóch jezdni równolegle: przęsło lewe długości 21 wykonać trzeba na przemian z przęsłem prawym 21 m i następnego dnia nasunąć chociaż dystans między przęsłami wynosi tylko 0,80 m !
Deskowanie skrzynki od wewnątrz i z zewnątrz.
Wielkowymiarowe panele montowane na bazie stalowych belek Combi 20 pozwoliły formować deskowanie obu ustrojów konstrukcyjnych skrzynek mostowych w Słowenii. Właściwie jest to typowy sposób formowania, ale wprowadzone przez techników NOE modyfikacje pozwoliły na swobodne kształtowanie zmiennych przekrojów. Prosty sposób wydłużania i skracania długości belek i pasów mocujących to samo sedno pomysłu NOE. Rozwiązanie techniczne, które w praktyce sprawdzone zostało na budowach czterech mostów - wiaduktów prowadzonych przez Firmę CM Celje na autostradzie Lubljana-Celje. Deskowanie zakupione przez tą Firmę dla budowy wiaduktu "Lešnica" było,tak konstruowane by CM Celje - poprzez niewielkie uzupełnienia -mogła ta konstrukcję stosować dla innych realizacji.
Pomysł technologiczny.
Segmenty betonowane są w dwóch etapach: w pierwszym płyta dolna a w drugim płyta górna wraz ze ścianami zamykającymi skrzynkę! Płyta górna o rozpiętości 14,14 m w kierunku do Ljubljany i 12,79 m w kierunku do Koper oraz płyta dolna zawsze o szerokość 5,00 m; wysokość skrzynek - 3,50 m nie były trudne do wykonania.
Wykonanie skrzynki w łuku, montaż i demontaż form wewnętrznych i zewnętrznych i swobodne ich przemieszczanie, to zadanie dla profesjonalistów. Hydrauliczne siłowniki przesuwają wewnętrzne deskowanie razem z płytą górną i dolną. Stolikowe elementy formujące płytę górną wraz ze ścianami bocznymi skrzynki przestawiane są w całości na nowo wykonany odcinek płyty dolnej. Podczas betonowanie spinane są ze sobą ściany formujące skrzynkę wewnątrz i od zewnątrz a parcie mieszanki betonowej wypełniającej ściany boczne oraz układanej na płycie górnej przenoszone jest przez wypory boczne montowane do podstawy płyty dolnej. Po wykonaniu betonowania demontowane jest połączenie spinające ściany i usuwane jest podparcie płyty górnej - rdzeń wewnętrzny przemieszcza się razem z wykonana konstrukcją do czasu wykonania nowego odcinka dolnej płyty. Zestaw czterech stolików długości 5,25 m i ścian wysokości 3,50 m wykonują precyzyjny segment długości 21 m.
Potwierdziła się skuteczność konstrukcji budowanej na belkach stalowych Combi 20. Dodatkowe wzmocnienie pasami stalowymi powoduje, że konstrukcja jest bardzo stabilna i trwała. Ponadto opuszczanie i podnoszenie stempli oraz ich odchylanie ułatwiają wykonywanie nasuwanej technologii budowy mostów.