29 różnych stylizowanych motywów liści dębu oraz żołędzi stworzono przy pomocy teksturowanej matrycy NOEliner Sand
Zielony most w Zwaluwenberg
- Matryce NOEplast
Powiązane systemy:
Estetyczna płaskorzeźba na przyczółku mostu
Przyczółki zielonego mostu w holenderskim Zwaluwenberg stworzono za pomocą teksturowanych matryc z serii NOEliner firmy NOE. Zielony most będący ekologicznym przedłużeniem parku narodowego Utrechtse Heuvelrug zbudowano w północnej prowincji Holandii, pomiędzy Utrechtem a Hilversum. Most zaprojektował architekt krajobrazu Clim Sorée z holenderskiej firmy Bosch Slabbers Architekte mieszczącej się w Hadze. Przyczółki mostu są godne uwagi głównie dzięki pokrywającym je teksturowanym wykończeniom wylanym w betonie. By stworzyć te rzeźbione powierzchnie, otrzymując przy tym wymagane betonowe otulenie dla zbrojenia, architekci sięgnęli po teksturę z nowej serii teksturowanych matryc NOEliner firmy NOE-Schaltechnik z Süssen w Niemczech.
Naturalnie zintegrowane
Zielony most to inżynieryjna konstrukcja zapewniająca dzikim zwierzętom możliwość bezpiecznego przejścia przez tory i drogi o dużym natężeniu ruchu. Zaspokajając zapotrzebowania ludzi i zwierząt autorzy tego projektu musieli wziąć pod uwagę kilka różnych aspektów. Na przykład taki, że zwierzęta muszą czuć się bezpiecznie idąc tym przejściem. By to osiągnąć należało w pierwszej kolejności oddzielić ludzi od zwierząt. Ponadto zwierzęta nie mogły być narażone na sztuczne światło ani na hałasy ulicy. W celu zapewnienia separacji ludzi od zwierząt a także schronienia przed światłem oraz hałasami dzika ścieżka została gęsto obsadzona roślinami na jej brzegach a to wpłynęło na dużą szerokość mostu. W dodatku zielony most nie przechodzi nad drogą pod kątem prostym. Jest mocno zakrzywiony i przebiega pod bardzo ostrym kątem względem drogi. Spowodowane to było faktem, iż ustawienie takie zasłania widok na inne drogi, dzięki czemu zwierzęta czują się bezpieczniej.
Drogą przechodzącą pod mostem podróżuje wielu motocyklistów, pieszych, rowerzystów oraz kierowców. Dlatego też architekci odsunęli przyczółki od drogi by poszerzyć przejazd pod mostem, szczególnie w jego wyższych partiach. Ściany są udekorowane reliefami - stylizowanymi wzorami przedstawiającymi liście dębu oraz żołędzie. Prosta i jasna linia wzorów uwydatnia wydźwięk tego motywu. Jego linie różnią się od siebie grubością stwarzając wrażenie, że zostały narysowane piórem do kaligrafii. Podpory ukazują już znany i rozpoznawalny motyw , który napełnia ludzi korzystających z przejścia uczuciem bezpieczeństwa i znajomości otoczenia.
Poniższy opis odnosi się do płaskorzeźby: im jest głębsza tym większy jej cień a co za tym idzie wyrazistszy wygląd jej jako rzeźby. Jednakże w przypadku prefabrykowanych betonowych paneli do podpór zielonego mostu, dopuszczalna głębokość reliefu była ograniczona ponieważ projektanci musieli uzyskać odpowiednie betonowe otulenie dla zbrojenia. Rozwiązaniem okazało się NOEliner. Matryce te mają tylko 2 mm grubości! Zrobione są z wytrzymałego PVC i bardzo dobrze przylegają do płaskich powierzchni. By użyć tych super cienkich teksturowanych matryc wystarczy przymocować je do płyt szalunkowych lub do sklejki. Potem wylewa się beton. Jak tylko beton wystarczająco stężeje, formy można usunąć by ukazał się relief na prefabrykowanym betonowym fragmencie mostu. Indywidualne podejście
Projektanci zielonego mostu wybrali teksturę NOEliner Sand. Ma ona zaledwie 2 mm grubości i doskonale sprawdza się kiedy wymagany jest maksymalny kontrast przy minimalnej głębokości. Wszystkie prace przygotowawcze wykonano w Arkel, NOE-Bekistingtechniek b.v., holenderskiej filii NOE-Schaltechnik z Süssen. Załoga NOE umieściła z tyłu matrycy NOEliner samoprzylepną cienką powłokę a potem bardzo dokładnie wycięła wybrany motyw przy pomocy plotera tnącego CNC. Dane wektorowe wymagane do tego zadania dostarczyli architekci. W ten sposób stworzono 29 różnych motywów. Przyklejono je do sklejki przy pomocy samoprzylepnej powłoki. Następnie deski umieszczono w formach i wylano beton. Teksturowanych matryc NOEliner można użyć nawet do 20 razy. Park narodowy ma teraz zielony most, który z estetycznego i praktycznego punktu widzenia spełnia wysokie standardy a także służy ludziom i zwierzętom.