Tunel Albabstieg, Brama Dornstadt, na nowo budowanej linii Stuttgart-Ulm
Data publikacji: 2018-08-30
Tunel Albabstieg,
Portal Dornstadt, nowa linia Stuttgart - Ulm
Zadanie:
Tunel Albabstieg (podczas budowy tunel Gerlinde) to tunel kolejowy o długości około 5 940 m na nowej linii Wendlingen - Ulm między Dornstadt i Ulm. Tunel składa się z dwóch jednotorowych naw, które się łączą w odstępach 500 metrów w sumie w jedenastu konstrukcjach łączących. Rozmiar portalu tunelowego Dornstadt wraz z nadbudówkami wynika z potrzeby zmniejszenia ciśnienia i fali ssącej, która występuje przy prędkości pociągu 250 km / h przed i w portalu tunelowym.Rozwiązania NOE:
W portalu o długości około 50 m zastosowano wózek szalunkowy NOEtec. Po betonowaniu pierwszej nawy wózek szalunku został przeniesiony do drugiej. Wdrożenie odbyło się w zaledwie 15 minut i zostało z góry zaplanowane przez istne arcydzieło logistyczne. Spowodowało to znaczną oszczędność czasu i kosztów. Do ścian bocznych zastosowano szalunek wielkopowierzchniowy NOEtop, a do poprzeczek szalunek ścienny NOEalu L.Klient:
Deutsche Bahn AG reprezentowany przez DB Projekt Stuttgart - Ulm GmbH
Grupa wykonująca:
Arge Tunnel Albabstieg
Ed. Züblin AG, Dyrekcja Tunelowania Tunel centralny Max Bögl Foundation & Co. KG- Liczba naw: 2
- Największy zasięg: 85 m
- Nawy tunelowe: 2 x 5940 m, 11 przejść poprzecznych, otwarta konstrukcja konstrukcji portalowej: długość ok. 50 m, szerokość ok. 30 m, wysokość ok. 10 m,
- Grubość sufitu: 1,00-1,20 m
- Inne konstrukcje: wiadukt kolejowy Tobelgraben, basen do oczyszczania wody deszczowej, konstrukcja przepustnicy, blok przejściowy portalu Ulm
- Zastosowane systemy: NOEtec, NOEtop, NOEalu L, NOE LGW-200, NOE LS 200, specjalne szalunki drewniane
- Całkowita ilość betonu: 580 000 m3
- Ilość betonu do konstrukcji otwartej: 6000 m3
- Łączna stal zbrojeniowa: 200 000 t
- Obudowa tunelu: szalunek specjalny 350 m2, z tego ok. 240 m2 szalunku stropowego
- Odsłonięte powierzchnie betonowe: szklane ściany i obudowa SB 3, w przeciwnym razie SB 2